пʼятницю, 4 березня 2016 р.

конспект уроку на тему: «Світ пристрастей сучасної людини. Гріховність»
 Мета уроку: розглянути поняття «пристрасть», «гріховність», пояснити в чому полягає небезпека слідування пристрастям, як зароджується гріховність; розвиток навичок аналізу життєвих ситуацій, цінностей, вміння висловлювати власну точку зору; виховання особистості на основі християнських цінностей.
Тип: вивчення нової теми.
Обладнання:  мультимедійний проектор, репродукція картини Ієроніма Босха «Сім смертних гріхів та три останні речі», відеокліп «Если тебе тяжело…».
Хід уроку
І. Організаційний момент, актуалізація опорних знань
- Назвіть, хто чи що впливає на формування особистості найбільше. Складіть перелік в порядку значимості (батьки, школа, однолітки, вулиця, ЗМІ, реклама та ін..) – запис на дошці.
У сучасному суспільстві на формування особистості людини велику роль відіграють зовнішні впливи, і їх значення не можна недооцінювати. Тому розділ, вивчення якого ми розпочинаємо сьогодні має назву «Формотворчі фактори впливу на особистість».
Сучасній людині, не зважаючи на всілякі винаходи, технічні досягнення, побутові зручності, повноцінно жити стає дедалі складніше. Надто багато спокус виникає на її шляху, людина стає заручником своїх бажань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Тема сьогоднішнього уроку – «Світ пристрастей сучасної люди. Гріховність».
Після цього уроку ви зможете пояснювати поняття «пристрасті», «гріх», «гріховність», пояснювати чим загрожує людині слідування своїм пристрастям, чим небезпечні гріхи.
Всі ми знаємо біблійну легенду про гріхопадіння перших людей. За що покарав Бог Адама і Єву? (за те, що порушили волю Божу, піддались спокусі, бажанню якому не змогли протистояти).
Гріхопадінням люди порушили в собі гармонію – єдність духу, душі і тіла. Гріх відірвав душу від духу, душа внаслідок цього відчула потяг до тіла, плоті. Коли ми вивчали тему «Ієрархічна будова особистості», ми зазначали чим керується тіло людини – назвіть? – інстинктами, які притаманні всім тваринам – самозбереження, розмноження. Так і багато сучасних людей дбають тільки про задоволення своїх тілесних потреб та бажань, слідуючи своїм пристрастям та гріховним бажанням.
Робота з поняттям.
«Пристрасть – це сильне, стійке, довготривале почуття, яке захоплює людину, володіє нею і виявляється в орієнтації всіх прагнень особистості в одному напрямі, зосередженні на одній меті»
«Пристрасть – від слова «страсть» - спільнокореневе зі словом «страдательный», «страждати» - певна залежність чи неволя від якої слід очищатися».
Тому Піфагор говорив «Людина, що виявилася в полоні своїх пристрастей, вільною бути не може».
Усі пристрасті можна поділити на позитивні і негативні – наведіть приклади. (позитивні – навчання, наука, спорт, праця, читання книг…; негативні – алкоголь, наркотичні речовини, тютюн, ігрова залежність, інтернет-залежність та ін.).
Навіть позитивна пристрасть може перетворитися в негативну. Поясніть, в яких випадках. Святий Серафим Сирін у творі «Про чесноти та пристрасті» виділяє такі – робота з схемою – поділяє всі пристрасті людини на душевні (забуття, лінивство, незнання, дратівливість, наклеп, гнів, заздрощі, брехня, грошолюбство та ін..) та тілесні (черевоугодництво, пияцтво, розпуста, вбивство, славолюбство та ін.).

Чи мають місце вони в житті сучасної людини?
Для того, щоб зрозуміти, чим можуть бути небезпечні пристрасті, давайте послухаємо роботи домашніх творчих груп, які описували фрагмент життя людини, охопленої певними пристрастями (найпоширенішими у сучасної молоді) і прогнозували, яке майбутнє буде чекати таку людину, якщо вона не змінить свого ставлення до об’єкту пристрасті.
Представлення результатів роботи груп, які описували фрагменти життя людей, захоплених:
1) шкідливими звичками;
2) жадібністю до грошей;
3) комп’ютерними іграми;
4) «шопоголізмом».
Який можна зробити висновок? (пристрасті приводять до гріхів, гріховності)
Робота з поняттям:
«Гріх – поганий людський вчинок, коли людина діє навмисно, користуючись самою волею (бажаючи, вибираючи), або вчинок приказаний волею (зовнішні слова чи діла)»
«Гріх – будь-яке слово, вчинок чи бажання всупереч Закону Божому» (Августин Блаженний)
«Гріховність – пристрасть до гріха»
Існують різні види гріха. Ось деякі з них – робота з схемою «Види гріхів»
1.     Гріх лінивства – невиконання людиною того, до чого зобов’язують її обов’язки та знання;
2.     Гріхи в думках і ділах;
3.     Гріхи вільні і невільні (свідомі і несвідомі) – залежать від сили волі людини і її здатності протистояти силі спокуси.
4.     Гріхи смертельні (смертні) і несмертельні – смертельні – ті, які людина чинить свідомо і призводять до загибелі душі, коли вона повністю відчиняється гріху, перестає відчувати Бога, противиться Йому. Несмертельні гріхи – ті, які повністю не відкидають людину від Бога, не позбавляють її духовного життя, дають змогу повернутися.
Найбільш небезпечними є смертні гріхи, які віддаляють душу людини від Бога, позбавляють душу шансу на спасіння. Вони підлягали осуду в усі часи, відколи існує християнство. Які це гріхи допоможе зрозуміти картина нідерландського художника ХV століття Ієроніма Босха «Сім смертних гріхів та останні речі»  (перегляд картини на проекторі, коментар, запис учнями в зошиті переліку гріхів).

Картина відноситься до раннього періоду творчості Босха, її називають «стільницею», хоча вона таку функцію ніколи не виконувала. Вже біля трьохсот років картина висить в Ескоріалі, де її колись у своїй спальні повісив іспанський король Філіп ІІ.
Центральна частина, яка складається з чотирьох концентричних кіл, символізує Всевидяче Боже Око, в зіниці якого воскреслий Христос показує свої рани.
У другому колі видно латинський напис Cave, cave, Deus videt, який в перекладі означає «Бійся, бійся, бо Господь все бачить».
Третє коло зображує промені, схожі на сонячні, а четверте, в сегментах, - сім смертних гріхів. Під зображенням кожного з семи гріхів дана його латинська назва, хоча зображення досить чітко показує, який саме гріх зображено.
-         Людина, яка жадібно з’їдає все, що ставить на стіл господиня, вчиняє гріх зажерливості (чревоугодия – рос. мовою);
-         Огрядний чоловік, який відпочиває – гріх лінивства, саме в цьому його докоряє жінка, яка входить в кімнату;
-         Хтивість, розпусту втілюють декілька закоханих пар;
Гординю – дама, яка милується своїм зображенням y дзеркалі, яке тримає перед нею Диявол, прийнявший вигляд покоївки в дивному чепчику;
-         Двоє чоловіків, які б’ються  біля дверей таверни – гнів;
-         Помічник судді, який бере хабар – жадібність;
-         Пара немолодих людей з заздрістю подивляються на перехожого, який тримає в руках рідкісного й дорогого птаха, в той же час забуваючи про свій справжній скарб – свою доньку, на яку теж з заздрістю поглядає молодий чоловік – заздрість.
Зображення семи смертних гріхів зроблено по колу не випадково. Як ви думаєте, що хотів сказати цим художник?
Босх включив їх у райдужну оболонку ока і таким чином зробив пересторогу тим, хто думає що уникне неминучої кари.
Чотири круглих зображення по боках (тондо) мають назву «чотири останні речі», доповнюють картину: вони зображують смерть, Страшний Суд, Рай і Пекло.
Отже, назвіть ці найстрашніші для людини гріхи.
Гріх і гріховність не виникають на пустому місці, раптово. І це дуже добре, адже в людини є можливість уникнути гріховності.
Давайте розглянемо схему «Зародження і розвиток гріха»




І стадія. Гріховні думки, роздуми, уявлення (привід до гріха). З ними потрібно боротися ще до того, як вони заволодіють серцем.
ІІ стадія. Зацікавленість – вирішальний момент, коли людині необхідна рішуча боротьба з спокусами.
ІІІ стадія. Насолода – коли до гріха тягнеться серце людини, її почуття, насолода в душі людини. Коли серце потрапляє в полон гріха, боротися з ним дуже важко, майже неможливо.
ІV стадія. Бажання гріха – людина прагне шукати гріха, висловлює своє бажання.
V стадія. Рішучість скоїти гріх.
VI стадія. Скоєння гріха.

ІІІ. Закріплення: - Як протистояти гріхові? (боротися з пристрастями до того, як вони стануть гріхом, викорінювати гріховні думки, розвивати в собі основні християнські чесноти – протилежні гріхам, слідувати Слову Божому).
IV. Висновок: Кожного дня ми робимо вибір шляху між добром і злом. В нашій душі вирують різноманітні почуття, бажання і іноді буває дуже складно зробити вибір, не помилитися. І в цьому нам допомагає християнська віра (прослуховування запису – пісня «Если тебе тяжело…»).
Якщо вам тяжко, погано на душі і здається, що виходу зовсім нема, життя зупинилося – помоліться, сходіть до храму, і вихід обов’язково знайдеться.
V. Домашнє завдання: скласти свій порадник «Як вберегтися від гріха та пристрастей сучасній молодій людині».

Література

1.     Григорій Вашенко  Хвороби в галузі національної пам’яті. – К.: 2003.
2.     Лосский Н.О. Условия  абсолютного добра / Лосский Н.О. – М. :    1991.  
3.     Концептуальні засади формування духовності особистості / ред. кол. За матеріалами сайту «Освіта.uа» / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.com.ua/.
4. Підласий І.П. Як підготувати ефективний урок : [книга для вчителя] / Підласий І.П. – К. : Рад. школа, 1989.
5.     Чепурко О.М. Духовне виховання учнів під час бесід з позакласного читання / Чепурко О.М. // Зб. наукових праць. – К. : КДПІ, 1990.
6. Щербо А.Б. Красота воспитывает человека / Щербо А.Б., Джола Д.Н. – К. : Рад. школа, 1980. 





         

Немає коментарів:

Дописати коментар